Psykelrytterne vinder Tour de Psyk
Af Camilla Fjeldberg Jensen, stud.psych., Gustav Egede Kristensen, stud.psych. og Rasmus Aasager Bendix Hansen, stud.psych.
Velkommen til alle jer nye psykologistuderende! I denne artikel vil vi, tre tutorer, bidrage med public service om årets introforløb, så også jer, der ikke er nye, kan følge med i, hvad der rører sig for de helt nye psykologistuderende. Artiklen kan blive en anledning til at mindes sig eget introforløb, uanset om det var for fire uger eller fire år siden.
For mange af jer er dette efterårssemester nok et nyt semester som så mange andre, men for en hel del af jer markerer det også en ny start: nemlig starten på psykologiuddannelsen. Uanset om det er første møde med universitetet, eller man måske skal læse psykologi som sidefag, eller om man har arbejdet med noget helt andet i længere tid af sit liv, er det for de fleste nok en større begivenhed at starte på en uddannelse. For at give nye psykologistuderende en god introduktion til de faglige og sociale dele af uddannelsen, afholder en tutorgruppe hvert år et introduktionsforløb. I denne artikel vil vi fortælle om dette års introforløb. Som de tidligere år er der en rusuge (nu officielt kaldet introuge) og en rustur. Introugen startede mandag d. 29. august og ligger altså i ugen før undervisningen begynder.
Det store psykelløb
Temaet for dette års rusforløb Tour de Psyk var stærkt inspireret af Tour de France, som lige havde haft sit visit i Danmark, og så endda med en dansk vinder. I det glamourøse Tour de Psyk er man ikke bare cykelrytter. Man er psykelrytter. Og psykelrytterne vil gøre alt for vinde, da alle ved, at Tour de Psyk kun afholdes én gang hvert årti.
Touren blev præsenteret og kommenteret af nogle velkendte ansigter: Signe Vangkilde og Anders Petersen. De syv forskellige stamhold skulle hver især dyste mod hinanden for at vinde touren. Hvert stamhold havde selvfølgelig sin egen skæve karakteristika, som både var deres styrke og deres svaghed:
(1) De risikovillige og pengesultne Madbude, (2) de natur-elskende og by-hadende Mountainbikerz, (3) de moderne og toptunede Techryttere, (4) de swaggede og chillende BMX-tricksters, (5) de kaffe/kage/hygge-glade og meget erfarne pensionister, Bicycle Boomers, (6) de stærke og (over)modige Lycra-krigere og(7) de energiske og koffein-afhængige Morgenspinnere.
Undervejs på touren opdager psykelrytterne, at der er fare på færde. På onsdagens bjergetape har nogle saboteret alle hold ved at stjæle deres mad-ressourcer, hvorfor rytterne undervejs må søge efter mad i bjergene. Igen på torsdagens hviledag, dagen før finalen, bliver rytterne saboteret. Denne gang er alle deres cykler enten ødelagte eller blevet stjålet, hvilket betyder, at alle syv hold må afslutte finalen til fods. Signe Vangkilde har ligeledes fået en sygemelding fra Anders P og må derfor kommentere finalen alene. I finalen bliver holdene på dramatisk vis overhalet af en ukendt rytter, maskeret og klædt i sort. Kort før målstregen afslører rytteren sig selv: det er Anders P! Det massive plottwist bliver forklaret af diverse hints fra videoer tidligere på ugen, som fremhæver at Anders P selv var en førende psykelrytter på Tour de Psyk for 20 år siden, og at han selv blev saboteret lige før målstregen. Anders P’s ønske om hævn ændrer sig dog hurtigt, da han opdager at de resterende (stam)hold på touren har valgt at samarbejde for at komme over målstregen. Finalen, og rusugen, afsluttes på dramatisk vis med en fælles sejr til alle stamholdene <3.
Et nyt initiativ
Mange elementer af introforløbet er det samme: I gamle psykologistuderende kan nok huske, at stamholdene først konkurrerer, men derefter indser at de kun kan vinde ved at samarbejde. Men der har også været ændringer i planlægning og udførsel. I år har introforløbet været anderledes, da tutorerne har arbejdet sammen med konsulentfirmaet AWAKE Consulting. Fakultetet på SAMF besluttede i starten af året, at alle introforløb på SAMF skulle have støtte fra AWAKE, der særligt fokuserer på, hvordan man har en studiestart, der rummer inklusion og diversitet. Det havde de haft stor succes med på nogle af KU’s andre fakulteter, og derfor var det vores tur på SAMF.
Særligt givende ved samarbejdet var, at vi selv var med til at beslutte, hvilken måde vi ønskede hjælp, og hvilke fokuspunkter der var behov for i vores studiestart – det er jo ikke nødvendigvis det samme for os her på psykologi, som det er på antropologi eller polit. Derfor startede samarbejdet med AWAKE for en mindre del af tutorgruppen allerede i vinters, hvor vi skulle kortlægge og snakke om, på hvilken måde vi bedst kunne bruge deres ressourcer til at forbedre studiestarten. Det endte bl.a. med en workshop for tutorerne umiddelbart før vores arbejdsuge. Workshoppen var derfor frisk i erindringen, da vi efter gik i gang med at finde ud af, hvilke aktiviteter de nye studerende skulle igennem i introforløbet.
Tutorerne gør deres bedste for selv at skabe rammerne for en god og tryk studiestart, men AWAKE har været en utrolig god støtte og sparringspartner at have igennem planlægningsforløbet. Det har både handlet om støtte i at få at vide, at man gør nogle ting på en god og ordentlig måde, men også at blive opmærksom på ting, som vi ikke var klar over ikke var inkluderende overfor alle – til trods for vores ønske og fokus på dette. Her kræver det nogle gange skarpe øjne udefra, der kan komme med nye perspektiver. Det har været et rigtig givende og fedt samarbejde med AWAKE, og vi håber, de nye studerende har følt sig velkommen og trygge i deres introdage.
Vil du være tutor?
Det er psykologistuderende, der er den helt store drivkraft i introforløbene. Så vi bestemmer dybest set, hvordan det kommer til at foregå. Hvis du gerne vil være tutor og sætte dit præg på introforløbet, kan man ansøge om at blive det til foråret, hvor der bliver skrevet ud på forskellige medier. Udvælgelsesprocessen faciliteres af en mindre gruppe af ledende tutorer og sker på basis af forskellige faktorer, fx hvilket semester man læser på, så tutorgruppen bliver balanceret på forskellige parametre.
Afsluttende håber vi og resten af tutorgruppen som sagt, at introforløbet har været sjovt, spændende, trygt og en god introduktion til det faglige og sociale liv på psykologiuddannelsen, og at nogle af jer, der lige er startet, selv kunne tænke sig at være tutorer til næste års introforløb.