Du har brug for dit bibliotek

- også selvom vi ”ikke rigtigt har nogen bøger*”

Af Nakisa Sobhdam, informationsspecialist på Det Samfundsvidenskabelige Fakultetsbibliotek

To unge kvinder kommer op til mig ved skranken på biblioteket. 
De smiler og siger, at de ikke har været her før. 
”Hvor er der bøger henne? Hvis man bare, sådan, gerne vil kigge lidt?” spørger den ene. 
”Vi har ikke rigtig nogen”, svarer jeg smilende og håber, at det ikke kom til at lyde flabet.  

De griner begge høfligt af, hvad de formoder er en lille bibliotekar-joke. Lol, ingen bøger på biblioteket.  
Men den er god nok. For et år siden ryddede vi vores bogkældre og indrettede studiepladser i stedet. Bøgerne blev sendt til magasiner og vores gamle bygning fik flere uformelle gruppearbejdsplader – hvilket heldigvis har betydet, at flere studerende bruger huset som en forlængelse af campus.  

Biblioteket er dog, og har alle dage været, meget mere end bøger. Selvfølgelig er bøger stadig en stor del af det – og vi skaffer dem dagligt til jer fra hele landet. Vi har bare vanvittigt mange flere ressourcer til rådighed, og vores største arbejdsglæde ligger faktisk i at formidle dem til studerende.  
Vi tænker, at vores services burde kunne sælge sig selv, især når de er gratis. Men de studerende, som kom forbi min vagt, var ikke nye på studiet eller campus, og oplevelsen er langt fra enestående. 
Burde de ikke kende til vores faciliteter og services? Burde de ikke allerede have haft brug for dem? 

På biblioteket diskuterer vi to mulige forklaringer på dette manglende kendskab til os. 
Den ene er biblioteksangst. 
 
Biblioteksforskeren Constance Mellon introducerede i 1986 begrebet ”biblioteksangst”: En frygt for det overvældende og ærefrygtindgydende biblioteksrum og angst for at ikke at vide, hvordan man skal bruge biblioteket.  
Som biblioteksmedarbejdere er vi implicit et angstfremkaldende element i dette begreb, men det er også os, der kan hjælpe jer af med biblioteksangsten.  
I skal vide, at der ikke findes dumme spørgsmål hos os. Hvis det kan hjælpe på angsten, kan I fx tjekke hjemmesiden, så I kan se, at vi ikke er ansigtsløse, dømmende gatekeeping-skikkelser (og samtidig finde kontaktoplysninger på den, I tænker, er mest relevant at tage kontakt til).  Alle vores ressourcer ligger tilgængelige online. I kan også møde os på biblioteket på hverdage fra 9-16 og få hjælp til det hele på stedet. 

En anden mulig forklaring er, at I ikke ved, vi eksisterer. Eller rettere sagt, I ved ikke, at det er os
”Man kan bare finde sine bøger på REX.” 
”Jeg kan ikke åbne den her artikel, så jeg lader bare være med at bruge den.” 
”Hvor er biblioteket?” 

For det første er der ikke længere noget der hedder REX. Desværre. Det Kongelige Biblioteks søgesystem har siden 2019 ikke haft noget mundret navn, så husk at bruge soeg.kb.dk, som er indgangsportalen til alle de bøger og online ressourcer, universitetsbiblioteket har til rådighed. Det er også derfor, I nogle gange ikke kan åbne den artikel, I gerne vil have fat i. I skal være logget ind på hjemmesiden, så er I sikre på at have adgang til alt det, I finder. 
 
Hvis man ikke lige stopper op i krydset ved Nørre Farimagsgade og Gothersgade, når man er på vej til og fra CSS, kan det godt være, man ikke lægger mærke til biblioteket. Vi ligger trods alt i forlængelse af Botanisk Have, og der står ”Botanisk Laboratorium” over gavlen, men det er her vi holder til i vores elskede gamle bygning – kun 200 meter fra campus! Vi gør, hvad vi kan for at være synlige og nå ud til jer gennem universitetet; fx i år fik alle nye psykologi-studerende en biblioteksintro af en informationsspecialist på biblioteket – det var så fedt at se jer! 
 
Året rundt arbejder vi på at få indlejret biblioteksundervisningen i jeres kurser, så I får den rette vejledning i rette tid i forhold til litteraturkravene på jeres studie.  
Hvis I ikke har hørt om os i starten af jeres studietid, skal I vide, at det aldrig er for sent at lære os at kende. Vi hjælper studerende på alle niveauer, både i forhold til studietrin og informationskompetencer.  

Til hverdag håndterer vi alle mulige slags henvendelser fra studerende, undervisere og forskere.  
Nogle studerende er på bar bund og kunne egentlig godt bare tænke sig at vide, hvad vi kan. Nogle kommer til os med meget specifikke krav til den litteratur, de leder efter, og så finder de ud af, at det, de har brug for, er et kursus i litteratursøgning. Andre gange har de lavet et kæmpe forarbejde (kvaliteten af hvilket de konstant betvivler, selvom de er smadderdygtige!), og så har de faktisk bare brug for en biblioteksmedarbejder, der låser op for den rigtige kombination af søgeord eller den rigtige database.  

På biblioteket er der plads og tid til det hele; ingen studerende stiller dumme spørgsmål eller er til besvær. Og man må stadig godt spørge os, hvor bøgerne er, eller om man bare må låne en gaffel til sin frokost.  

Ud over anskaffelse af bøger og gafler sørger Det Samfundsvidenskabelige Fakultetsbibliotek for: 

  • Adgang til artikler, databaser, at finde bøger, bestille bøger, indkøb af bøger, diktafoner, studiepladser, semesterlitteratur-samling og ny spændende faglitteratur (okay så, vi har en lille samling bøger*

  • Vejledning i litteratursøgning, begrebsafklaring, søge-teknikker, værktøjer, strategier, sparring og navigation i databaser.  

  • Undervisning i litteratursøgning, referencehåndteringsprogrammer, brug af datasæt i Excel, kvalitativ analyse i NVivo mv.  

  • Studiemiljø man gider at opholde sig i: Stillelæsesale med rum til fordybelse og koncentration, grupperum til samarbejde, lounges til mere socialt samvær og lokaler til faglige events. 

  • Bonus-materiale inkluderer avis-lounge, tekøkken, kaffe- og snackautomat, frokoststue, gårdhave og massagestol 

 

Vi håber, at I, som lider af biblioteksangst, vil komme forbi og se og høre mere om, hvordan vi kan hjælpe jer i jeres studietid – og vi håber, at I, som bruger vores faciliteter, vil hjælpe de mere tøvende medstuderende med ind – uanset om I skal bruge vores studiemiljø eller vores andre services. 

Send en mail, ring eller kom forbi. Kort sagt gør vi det lettere for jer at være studerende.